Je lichaam zal zich gedurende de zwangerschap steeds een beetje aanpassen om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de bevalling. Soms zal die aanpassing je (tijdelijk) zwaar vallen; dit kan zich uiten in zwangerschapsklachten. Het is altijd verstandig om eventuele klachten die je hebt met ons te bespreken tijdens het spreekuur, wij zullen ons best doen om tips en adviezen zo veel mogelijk op je af te stemmen. Hieronder kun je de meest voorkomende zwangerschapsklachten terugvinden.

Aambeien

Onder invloed van de hormonen kun je last krijgen van aambeien, een soort spataderen rond de anus. Aambeien zijn onschuldig, ze ontstaan doordat de bloedvaten door de zwangerschapshormonen wat verslappen.

Advies

• Zorg ervoor dat je voldoende drinkt om je ontlasting zo soepel mogelijk te houden. Bij de apotheek zijn zalfjes te krijgen voor de verzorging van aambeien. Heb je veel klachten van de aambeien? Bespreek deze dan met ons of je huisarts.

Afscheiding

Je afscheiding zal gedurende de zwangerschap wat veranderen en richting het eind van de zwangerschap vaak wat meer worden. De slijmvliezen in de vaginawand produceren dan wat meer afscheiding door de verhoogde doorbloeding van de vagina.

Advies

• Heb je last van afscheiding die onaangenaam ruikt, een andere kleur dan normaal heeft of heb je last van vaginale jeuk, bespreek dit dat met ons. Mogelijk heb je een vaginale schimmelinfectie.

Bekkenklachten

Onder invloed van de hormonen wordt je bekken wat soepeler en weker. Dit kan zich soms uiten in pijn bij je schaambotje, je heupen of in je onderrug. Hoewel deze klachten vervelend zijn, heeft het verweken van je bekken wel een doel, je baby moet er immers doorheen! Dit kan alleen als je bekken wat soepeler is dan buiten de zwangerschap. Belemmert de pijn je in je dagelijks functioneren, bespreek dit dan met ons. Fysiotherapie is altijd een goede optie om ergere klachten te voorkomen. Na de bevalling zal de bekkenpijn langzaam weer afnemen.

Advies

• Verdeel je gewicht goed op beide benen.
  • Probeer zo min mogelijk trappen te lopen.
  • Probeer je benen niet te ver uit elkaar te laten gaan als je bijvoorbeeld het bed uitstapt.
  • Neem regelmatig momenten van rust.
  • Blijf niet te lang in 1 houding staan, zitten of liggen.

Bandenpijn

Bandenpijn is een vervelende, stekende pijn aan de zijkant van je onderbuik. De baarmoeder wordt in je buik op zijn plaats gehouden door banden. Door de groei van de baarmoeder en de baby komt er druk en rek op de banden te staan. Dit kan de stekende pijn veroorzaken. Bandenpijn is niet schadelijk. Vaak verdwijnt de pijn in de loop van je zwangerschap.

Bloedneus

Doordat de slijmvliezen en weefsel sneller doorbloed zijn in de zwangerschap, kun je sneller een bloedneus krijgen. Dit is niet iets om je zorgen over te maken.

Bloedverlies

Vaak is een klein beetje bloedverlies in het begin van de zwangerschap onschuldig. Het ontstaat bijvoorbeeld doordat alle weefsel goed doorbloed raken in de zwangerschap, waaronder ook je baarmoedermond. Het is mogelijk dat door vrijen, harde ontlasting of niezen een vaatje in de baarmoedermond springt waardoor je een klein beetje bloedverlies krijgt. Het is helaas ook mogelijk dat bloedverlies eindigt in een miskraam. Vaak krijg je naast het bloedverlies dan ook kramp in je onderbuik. Zie voor meer informatie over een miskraam het kopje ‘miskramen’ in het linkermenu.

Advies

• Neem bij bloedverlies, in welk stadium van de zwangerschap dan ook, altijd even contact op met ons. Wij kunnen dat met je bespreken wat je het beste kunt doen. Bij bloedverlies mag je altijd op ons spoednummer bellen!

Maagzuur

Door de groei van de baarmoeder ontstaat er gedurende de zwangerschap wat meer druk tegen je maag. Daarnaast sluit je maagklep (de afsluiting tussen maag en slokdarm) onder invloed van de hormonen wat minder goed waardoor maagzuur makkelijker kan terugstromen naar de slokdarm. Deze twee factoren samen zorgen ervoor dat je last van maagzuur kunt krijgen in de zwangerschap.

Advies

• Let op je eetgewoonten. Vermijd gekruid of vet voedsel en probeer niet meer te laat op de avond eten. Soms helpt een glas melk of een beetje yoghurt tegen het branden van het zuur. Is dit niet voldoende, dan kun je proberen of rennies, gaviscon of antagel je helpt. Dit kun je bij de apotheek vrij verkrijgen.Vaak werken de vloeibare middeltjes (gaviscon en antagel) wat beter dan rennies.

Misselijkheid en braken

De eerste drie tot vier maanden van de zwangerschap maakt je lichaam het hormoon HCG aan. Van dit hormoon kan je misselijk worden, soms wordt de misselijkheid zo hevig dat je er van moet braken. Het wisselt per vrouw of je alleen in de ochtend of de hele dag door hier klachten van ervaart. Gemiddeld gezien verdwijnen deze klachten van misselijk na ongeveer 13 tot 14 weken. Er zijn helaas ook vrouwen die de hele zwangerschap door last blijven houden van misselijkheid en overgeven.

Advies

• Als je ’s morgens erg misselijk bent, probeer dan voordat je opstaat wat te eten en je maaltijden wat te verspreiden over de dag. Neem contact met ons op wanneer de misselijkheid zo erg wordt dat je niets meer binnen houdt, veel afvalt of uitdrogingsverschijnselen gaat vertonen.

Obstipatie

Veel vrouwen hebben gedurende de zwangerschap af en toe last van obstipatie. Onder invloed van het hormoon progesteron werken de darmen wat trager, waardoor ontlasting langer in de darmen achterblijft. Het lijf blijft vocht onttrekken aan ontlasting, waardoor het sneller hard wordt. Dit kan een opgeblazen of pijnlijk gevoel in de buik geven. Daarnaast ontstaan er sneller aambeien door harde ontlasting.

Advies

• Probeer voldoende vocht binnen te krijgen, in ieder geval 2 liter per dag. Eet voldoende vezels, onder andere uit volkorenproducten, groenten, pruimen en kiwi’s. Gebruik niet zo maar laxeermiddelen, tenzij voorgeschreven door je huisarts.

Slapeloosheid in de zwangerschap

Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van vermoeidheid en slaapproblemen. De hormonale veranderingen beïnvloeden ook het slapen. Misselijkheid, druk op de blaas, brandend maagzuur, krampen, kortademigheid en, niet te vergeten, de bewegingen van het kindje kunnen de slaap flink verstoren.

Iedereen slaapt wel eens slecht. Dit heeft niet direct gevolgen voor de gezondheid. Maar als je langere tijd slecht slaapt neemt de vermoeidheid toe en ervaar je steeds meer beperkingen in je functioneren. Op den duur brengt het ook emoties met zich mee, zoals angst, verdriet en boosheid. Je vraagt je af: hoe moet ik er mee omgaan? Waar doe ik goed aan? Zal ik ooit weer beter slapen?

Advies

• Ook in de zwangerschap kun je samen met een slaapoefentherapeut  aan de slag om de vicieuze cirkel te doorbreken met praktische tips en oefeningen. Kijk voor meer informatie hier. Vooreen oefentherapeut dichtbij huis kun je kijken naar de website van Hoofddorp Oefentherapie.

Spataderen

Door het hormoon progesteron verslappen de spieren en bloedvaatjes in het lichaam. Daarnaast maken zwangere vrouwen meer bloedvolume aan en drukt de baarmoeder op de bloedvaten in het lichaam. Hierdoor is het mogelijk dat er spataderen ontstaan. Je kunt spataderen niet tegengaan, hoogstens proberen te voorkomen.

Advies

• Probeer niet te lang achter elkaar stil te staan. Via je huisarts kun je je steunkousen laten aanmeten indien je veel last van hebt van spataderen.

Vermoeidheid

Aan het begin en het einde van je zwangerschap kost de groei van je kind veel energie, waardoor je extra vermoeid kunt zijn. Soms helpt het om overdag ook even te gaan liggen als je dag dat toelaat.

Vaak plassen

Door verhoogde druk van je baarmoeder op je blaas, meer vocht in je lichaam en door verslapping van je urinebuis door hormonen moet je tijdens je zwangerschap vaak naar het toilet. Soms kan vaak moeten plassen echter ook een aanwijzing zijn voor een blaasontsteking. Overleg met ons op het spreekuur of we het verstandig vinden dat je even je urine laat nakijken via je huisarts.