RESCEU Studie

28 november 2018

HET RS-VIRUS
Het Respiratoir Syncytieel virus (RS-virus) is één van de meest voorkomende verkoudheidsvirussen bij kinderen. Het is vooral aanwezig in de wintermaanden (oktober t/m april) en erg besmettelijk. Vrijwel alle kinderen maken een RS-virus infectie door in hun eerste twee levensjaren.

Vaak geeft het RS-virus alleen verkoudheidsklachten, zoals een loopneus of hoesten, maar met name kinderen onder een jaar kunnen erg ziek van dit virus worden. De verkoudheid kan zich bij deze kinderen namelijk ontwikkelen tot een longontsteking of bronchiolitis.

Bij een ernstige RS-virusinfectie is vaak opname in het ziekenhuis en soms zelfs op de kinder intensive care noodzakelijk. Ongeveer 1 op de 100 pasgeborenen wordt in het eerste levensjaar opgenomen in het ziekenhuis met een RS-virusinfectie.

Met name kinderen jonger dan zes maanden en baby’s die te vroeg geboren zijn of een ernstige hart- of longziekte hebben, lopen een groter risico op een ernstig verloop van een RS-virusinfectie. Voor hen kan de infectie zelfs levensbedreigend zijn. Maar ook bij eerder gezonde baby’s kan de infectie ernstig verlopen. Door de goede medische zorg overlijden er in Nederland zo goed als geen kinderen door een infectie met het RS-virus.

Wereldwijd is het RS-virus echter de tweede meest voorkomende doodsoorzaak bij kinderen onder de 5 jaar en overlijden er jaarlijks tussen de 66.000 een 199.000 kinderen aan een infectie met het RS-virus. Dit zijn bijna 700 kinderen per dag. Meer dan 99% van deze kinderen leeft in ontwikkelingslanden. Er is op dit moment geen vaccin of medicijn tegen het RS-virus. Deze infectie verloopt in de meeste gevallen mild. De symptomen lijken op de griep, zoals een loopneus, hoesten en/of koorts. In sommige gevallen geeft het ernstige benauwdheidsklachten, waarvoor een kind moet worden opgenomen in het ziekenhuis of soms zelfs op de intensive care.

DOEL VAN HET ONDERZOEK
Met het RESCEU onderzoek wordt onderzocht hoe vaak een RS-virus infectie voorkomt en bij wie. Op dit moment bestaat er nog geen goed medicijn tegen dit virus. In de toekomst zal er mogelijk een vaccin tegen het RS-virus beschikbaar zijn. Voor de ontwikkeling en het invoeren van een dergelijk vaccin is het belangrijk op de hoogte te zijn van de ziektelast van het virus in de bevolking. Om dit te onderzoeken is er een grote onderzoeksgroep nodig. In de RESCEU studie worden 10.000 kinderen binnen Europa gevolgd vanaf de geboorte, waarvan 2.000 in Nederland. Er wordt onderzocht wie een RS-virus infectie krijgt en hoe ernstig die infectie is. Daarnaast wordt onderzocht welke kinderen klachten over houden na een infectie door het RS-virus.

Het onderzoek wordt in een Europees samenwerkingsverband van academische ziekenhuizen uitgevoerd en heeft de naam RESCEU, dit staat voor: REspiratory Syncytial Virus Consortium EUrope. Het is een Europees samenwerkingsverband met als doel het beschrijven van de ziektelast en economische impact van het virus. In Nederland zijn onder andere het Spaarne Gasthuis en het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht betrokken bij dit onderzoek.

Gezonde pasgeborenen, geboren na een zwangerschapsduur van 37 weken, kunnen meedoen met het onderzoek. Zij zullen in het eerste levensjaar worden gevolgd, om te kijken of hij/zij ziek wordt van het RS-virus. Dit wordt gedaan aan de hand van twee verschillende groepen, waaruit ouders zelf kunnen kiezen.
In de eerste groep worden alleen vragenlijsten afgenomen in de eerste maand na geboorte en rondom de eerste verjaardag. Door middel van de vragenlijst wordt gekeken of uw kind in het eerste levensjaar opgenomen is geweest vanwege een luchtweginfectie, al dan niet veroorzaakt door het RS-virus.
Bij de tweede groep zal op het moment van verkoudheidsklachten de (arts-)onderzoeker bij u thuis langs komen. Door dan wat neusslijm af te nemen kan worden bepaald of de klachten worden veroorzaakt door het RS-virus. Dit wordt gedaan van oktober t/m april totdat uw kind 1 jaar oud is. Daarnaast worden de vragenlijsten ook bij deze groep afgenomen.

Heeft u interesse in het onderzoek, of wilt u meer informatie ontvangen? Wij kunnen uw interesse kenbaar maken voor deze studie bij de onderzoekers. U kunt ook rechtstreeks het RESCEU team mailen of bellen:
RESCEU@spaarnegasthuis.nl